Biljetter

Ordinarie pris:
120 kronor.

Studerande (med giltigt studentbevis):
90 kronor.

Pensionär:
90 kronor.

Grupper (minst 20 deltagare):
90 kronor/person.

Under 12 år:
Fri entré.

Öppettider

Måndag - Söndag
09.00-23.00

Midsommarafton och julafton
Stängt
© OpenStreetMap contributors
Meny Öppettider

Fotografiska Butik

Din varukorg (0)

    Total kostnad: 0,00 kr

Boka plats

Digitalkameran - så funkar den

Här går vi igenom kamerans grundläggande funktioner och du lär dig också hur du med enkla knep kan åstadkomma bättre bilder i ditt fotograferande.

Kursen är gjord för dig som nyligen skaffat en digital systemkamera (eller kompaktkamera där du själv kan ändra bländare, slutare och ISO), och inte riktigt vet hur du ska använda den.

Som kursdeltagare har du fri entré till Fotografiska i samband med kurstillfället.

Kunskapsmål

Efter den här grundkursen i foto för nybörjare ska du känna dig trygg och säker med din kamera. Du lär dig hur kamerans funktioner fungerar och du kan anpassa dina kunskaper efter olika fotograferingssituationer.

Förkunskaper

Inga, vi tar hand om dig.

Innehåll

  • Din kamera: här lär du dig kamerans funktioner och menyer samt hur en digitalkamera fungerar.
  • Ditt fotograferande: vi går igenom några vanliga fotograferingssituationer och du får konkreta tips och råd om vad du ska tänka på.

Undervisningsform

Lärarledd i grupp på Fotografiska Akademin.

Material

Tag med dig din digitala systemkamera (och glöm inte att ladda upp den). Ta också gärna med din kameramanual om du har den kvar.

Kursledare

Kursen leds av Erik Thor, Kamilla Kraczkowski eller Mia Galde.

Erik Thor arbetar som fotograf och retuschör på frilansbasis. Där har fokusen alltid varit på reklam samt redaktionella porträtt. Erik jobbar också som lärare på Fotoskolan STHLM’s bildbehandlings-utbildning och är engagerad för att stärka retuschörens yrkesroll.

Kamilla Kraczkowski är utbildad frilansfotograf med inriktning på reportage, porträtt och kultur. Hon har jobbat på flera tidningsredaktioner och frilansat för flera tidningar och magasin. Kamilla jobbar gärna med egna projekt när tiden räcker till. Det senaste var utställningen Eclectic Reds på Södra Teatern.

Mia Galde behärskar både analog och digital teknik och har över 15 års erfarenhet av att arbeta som frilansfotograf. Mia fotograferar både dokumentärt och kommersiellt och driver egna konstnärliga projekt. Hon har ett gediget fotografiskt kunnande och är helhjärtat engagerad i fotografi i alla dess former.

Utvecklingsmöjligheter

För dig som vill gå vidare i ditt fotograferande och lära dig mer passar Fotografering I utmärkt.

Kursinformation

Välj kursstart