Biljetter

Ordinarie pris:
120 kronor.

Studerande (med giltigt studentbevis):
90 kronor.

Pensionär:
90 kronor.

Grupper (minst 20 deltagare):
90 kronor/person.

Under 12 år:
Fri entré.

Öppettider

Måndag - Söndag
09.00-23.00

Midsommarafton och julafton
Stängt
© OpenStreetMap contributors
Meny Öppettider

Fotografiska Butik

Din varukorg (0)

    Total kostnad: 0,00 kr

Boka plats

Fotografering II: Teknik helg

Kursen är gjord för dig som upplever att tekniken ibland hindrar dig från att de ta de bilder du vill. Här får du djupare kunskap om kamerateknik och metod. Bild bryr vi oss inte om.

Den här kursen är speciellt gjord med tanke på dig som kommit in i fotograferingens värld genom ett intresse för bild, och som ibland känner att tekniken är ett hinder snarare än en hjälp. Teknik och metod står helt i centrum. Vi tittar alltså på fotografering ur ett strikt tekniskt och metodiskt perspektiv. Ingenting handlar om komposition, budskap eller bildbedömning (utom då bedömning av tekniken).

Du har alltid fri entré på Fotografiska i samband med kurstillfällena.

Förkunskaper

Motsvarande Fotografering I. Med andra ord: Du ska ha koll på hur slutartider, bländare och ISO fungerar. Men ännu viktigare är att du känner dig motiverad att lära dig nya saker. Om du är mer intresserad av den fotografiska visionen så är Fotografering II: Bild eller någon av våra Fotografering III mer lämpade. Kurserna Fotografering II: Bild och Fotografering II: Teknik kompletterar varandra.  

Mål med kursen

Du får tillräckliga kunskaper för att förstå ungefär vad du kan förvänta dig av din utrustning och hur du får ut mest av den. Du lär dig att snabbt skissa upp en lämplig metod för att nå ett visst resultat. Dessutom peppar vi dig att göra många, många praktiska övningar som omsätter dessa kunskaper till en automatiserad färdighet så att du bättre kan koncentrera dig på innehållet i dina bilder istället.

Upplägg

När vi utvecklade kursen tänkte vi särskilt på att den ska vara praktisk och jordnära, därför belyser vi alla områden ur tre olika perspektiv:

  • Teoretisk kunskap – varför saker och ting fungerar som de gör.
  • Strategier – hur du applicerar kunskapen bäst i praktiken med hänsyn till utrustning, ambitionsnivå och typ av motiv.
  • Tips och tricks – vanliga praktiska grepp som verksamma fotografer använder, med den skillnaden att du i den här kursen förstår varför tipsen fungerar.

Innehåll

  • Kamerans dolda funktioner och den ständiga balansen mellan automatik och manuellt.
  • Exponering och exponeringsmätning på djupet.
  • Optik (inklusive specialobjektiv).
  • Fokusering och stabilisering (inklusive ett avsnitt om stativ).
  • Blixtfotografering, både med och utan automatik. Vi kommer dock inte in på studioblixtar i den här kursen, bara externa blixtar av vanlig typ.
  • Närbildsfotografering.

Undervisningsform

Lärarledd i grupp på Fotografiska Akademin som kompletteras med självständiga övningar och uppgifter mellan träffarna.

Material

Ta alltid med din kamera, några eller något objektiv samt din externa blixt om du har någon.

Kursledare

Under respektive kursstartsdatum ser du vilken lärare som leder vilken kurs.

Göran Segeholm är fotograf, författare och en av Sveriges mest populära fotolärare. Han är bland annat huvudlärare vid landets mest sökta enskilda högskolekurs, ”Fotografi – Visuell kommunikation” vid Högskolan i Jönköping med över 3000 sökande. Han har skrivit fyra böcker om fotografi varav den senaste är ”Flygande start – att tänka som en fotograf”.

Erik Thor arbetar som fotograf och retuschör på frilansbasis. Där har fokusen alltid varit på reklam samt redaktionella porträtt. Erik jobbar också som lärare på Fotoskolan STHLM’s bildbehandlings-utbildning och är engagerad för att stärka retuschörens yrkesroll.

Utvecklingsmöjligheter

Kursen kan fungera som en språngbräda för dig som vill söka en yrkesutbildning inom fotografi eller genomföra ett större projekt. Eller bara bli en bättre amatör- eller yrkesfotograf.

 

 

Kursinformation

Välj kursstart