Biljetter

Ordinarie pris:
120 kronor.

Studerande (med giltigt studentbevis):
90 kronor.

Pensionär:
90 kronor.

Grupper (minst 20 deltagare):
90 kronor/person.

Under 12 år:
Fri entré.

Öppettider

Måndag - Söndag
09.00-23.00

Midsommarafton och julafton
Stängt
© OpenStreetMap contributors
Meny Öppettider

Fotografiska Butik

Din varukorg (0)

    Total kostnad: 0,00 kr

Boka plats

Fotografering III: Utveckla ditt fotografiska seen

Den här helgworkshopen med Hannah Goldstein är för dig som vill fortsätta utveckla ditt fotografiska seende och din känsla för bild.

Ge dig själv och din fotografiska vision en ordentlig kickstart under en intensiv fotohelg tillsammans med fotograf Hannah Goldstein. Den här kursen är för dig som vill skapa eller fortsätta utveckla ditt egna personliga bildspråk. Helgformatet är perfekt för dig som på ett snabbt sätt vill fylla på med nya fotografiska tankar och inspiration.

I kursavgiften ingår fri entré till Fotografiska i samband med kurstillfällena.

Förkunskaper

Du har antagligen redan bra koll på grundläggande kamerateknik, så som hur bländare, ISO och slutare funkar och samverkar, och är nu redo att ta din fotografiska vision steget längre. Det är bra, men inte nödvändigt, att ha viss bildbehandlingsvana.

Kunskapsmål

Målet är att du ska bli bättre på att prata om och analysera bilder, för att på så sätt utveckla ditt fotografiska seende, se nya möjligheter i dina egna bilder och utveckla ditt egna tydliga bildspråk. Efter den här helgen kommer du ha blivit bättre på att läsa bilder men du får också verktyg för att fortsätta utveckla ditt fotograferande, kanske utifrån ett fotoprojekt som du själv definierar.

Innehåll

Bildanalys står i centrum för den här kursen och vi diskuterar hur, och med vilka verktyg vi kan prata om och analysera bilder av olika slag. Vi startar kursen med en fotohistorisk föreläsning, och fortsätter sedan med kortare föreläsningar kring bildanalys och bildtänk. Vi kommer också prata om hur man hittar och förfinar sin egna fotografiska vision. Dessutom kommer vi att titta på ett stort antal andra fotografer och konstnärer för att se hur de arbetar.

Under helgen gör vi två fotouppgifter, en på plats och en får ni som hemläxa mellan lördagen och söndagen. Ta även med 2 av dina tidigare bilder för diskussion – bilder du är nöjd eller mindre nöjd med.

Material

Du behöver en kamera, laddat batteri och ett tomt minneskort. Du kan visa dina 2 tidigare tagna bilder som printar eller digital sparat på ett USB-minne.

Kursledare

Hannah Goldstein har varit verksam som fotograf och konstnär i över 10 år och ställt ut på tre kontinenter. Goldstein är utbildad på Bard College, New York, där hon arbetade med bland andra Stephan Shore, Larry Fink och An-My Le. 2008/2009 gick Goldstein ett projektår på Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Hon har även jobbat som assistent åt Nan Goldin.

Fotografiska Akademin

Kursen ges av Fotografiska Akademin, en del av Fotografiska som med sina 2500 kvm utställningsyta är en av världens största samlingsplatser för modernt fotografi. Vid sidan av fotografiska utställningar i världsklass finns här också mat och dryck, butik och galleri.

Kursinformation

Välj kursstart