Biljetter

Ordinarie pris:
120 kronor.

Studerande (med giltigt studentbevis):
90 kronor.

Pensionär:
90 kronor.

Grupper (minst 20 deltagare):
90 kronor/person.

Under 12 år:
Fri entré.

Öppettider

Måndag - Söndag
09.00-23.00

Midsommarafton och julafton
Stängt
© OpenStreetMap contributors
Meny Öppettider

Fotografiska Butik

Din varukorg (0)

    Total kostnad: 0,00 kr

Boka plats

Produktfoto med Erik Thor

Glas, matt, blankt. Att fotografera produkter handlar om att ha koll på ytor och strukturer för att sätta det bästa ljuset. Lär dig grunderna här!

Ägna en heldag åt att lära dig de teoretiska och praktiska grunderna i produktfoto för webben. Lärarledda genomgångar varvas med övningar där du själv sätter ljus och fotograferar.

För vem?

För dig som vill börja ta snyggt ljussatta produktbilder för webbpublicering, eller som redan gör det men inte får till bilderna och ljuset som du vill. Kanske behöver du fina produktbilder för produktkataloger, för din blogg eller andra sociala medier-plattformar.

Innehåll

Produktfotografering handlar om att få ut ett effektivt flöde där du kan hålla ett snabbt fotograferingstempo. För det krävs en noggrann ljussättning som ska fungera på en mängd olika produkter.

Vi kommer under kursens gång gå igenom:

  • Ljussättning för olika ytor och strukturer
  • Materialkännedom
  • Val av programvara
  • Reflektioner
  • Speglingar
  • Effektivt arbetsflöde
  • Kringutrustning
  • Praktiska tips

Förkunskaper

Fotografering II: Teknik eller motsvarande. Även om det här är en grundkurs i produktfoto så behöver du god förståelse för hur den grundläggande kameratekniken fungerar.

Upplägg

Teori blandas med praktik och ni kommer i mindre grupper turas om att ljussätta och fota under handledning av Erik. Fokus ligger på olika ljussättningar utifrån tre skilda typer av ytor/strukturer: glas, blankt, och matt. Varje yta har sina svårigheter men också sina lösningar.

Mål med kursen

Du får lära dig att självsäkert och med en bredare kunskap inom ljussättning och kringutrustning effektivisera och leverera bilder för till exempel webbshop och produktkatalog. Du lär dig att få ut ett konsekvent högt resultat oavsett om det är 5 eller 50 produkter du ska fotografera. Vi arbetar med manuella inställningar både på kamera och blixtar för maximal kontroll.

Undervisningsform

Fokus ligger på lärarledda demonstrationer men du kommer även att få prova själv. Workshopen inleds med en kortare teoretisk genomgång och avslutas med gemensam redovisning av deltagarnas bilder med kommentarer och feedback.

Utrustning

Ta med din digitala systemkamera med normalzoom och/eller ett macro-objektiv. Har du ett stativ får du gärna ta med det också.

Om Erik Thor

Erik arbetar som fotograf och retuschör på frilansbasis med fokus på reklam och redaktionella porträtt. Han jobbar också som lärare på Fotoskolan STHLM’s bildbehandlings-utbildning och är engagerad för att stärka retuschörens yrkesroll.

Kursinformation

Välj kursstart