Biljetter

Ordinarie pris:
120 kronor.

Studerande (med giltigt studentbevis):
90 kronor.

Pensionär:
90 kronor.

Grupper (minst 20 deltagare):
90 kronor/person.

Under 12 år:
Fri entré.

Öppettider

Måndag - Söndag
09.00-23.00

Midsommarafton och julafton
Stängt
© OpenStreetMap contributors
Meny Öppettider

Fotografiska Butik

Din varukorg (0)

    Total kostnad: 0,00 kr

Boka plats

Stort ljus med liten blixt

Upptäck friheten och den kreativa potentialen i att jobba med lättanvända handblixtar i olika miljöer utanför studio.

Den här kursen är en endagsworkshop för dig som vill utveckla dina kunskaper i ljussättning med handblixt i olika miljöer.

Beskrivning

Genom att du själv tar kontrollen över balansen mellan befintligt ljus och blixtljus lär du dig att på ett kraftfullt sätt påverka stämningen i en bild. Du lär dig skapa studioljus utan att vara i närheten av en studio.

I samband med workshopen har du fri entré till Fotografiska.

Förkunskaper

Workshopen är en påbyggnadskurs, det är därför bra om du behärskar grunderna i kamerateknik och exponering, det vill säga att du har hyfsad koll på hur ISO, bländare och slutare fungerar och påverkar varandra.

Mål med kursen

Du får lära dig att både gå emot och följa det befintliga ljuset i en miljö, det vill säga antingen låta blixtljuset vara framträdande eller diskret, hårt eller mjukt, dramatiserande eller lugnt. Du får också tips om hur man sätter effektljus (simulering av grenverk, fönster etc) och hur du kan hantera motljus och andra besvärliga exponeringssituationer. Vi arbetar med manuella inställningar både på kamera och blixtar för maximal kontroll.

Innehåll

  • Balansera befintligt ljus och blixtljus
  • Enkla men kreativa och stämningsskapande ljusuppsättningar
  • Ta kontroll över svåra exponeringsförhållanden
  • Tips om olika sorters effektljus
  • Grundläggande materialkännedom

Undervisningsform

Fokus ligger på lärarledda demonstrationer men du kommer även att få prova själv. Workshopen inleds med en kortare teoretisk genomgång.

Kursledaren

Erik Thor arbetar som fotograf och retuschör på frilansbasis med fokus på reklam och redaktionella porträtt. Han jobbar också som lärare på Fotoskolan STHLM’s bildbehandlings-utbildning och är engagerad för att stärka retuschörens yrkesroll.

Material

Fotografiska lånar ut blixt, radiosändare och andra tillbehör, det du själv behöver ta med dig är en kamera med blixtsko samt objektiv.

Övrigt

Kursen ges av Fotografiska Akademin, en del av Fotografiska som med sina 2500 kvm utställningsyta är en av världens största samlingsplatser för modernt fotografi. Vid sidan av fotografiska utställningar i världsklass finns här också mat och dryck, butik och galleri.

Kursinformation

Välj kursstart