Biljetter

Ordinarie pris:
120 kronor.

Studerande (med giltigt studentbevis):
90 kronor.

Pensionär:
90 kronor.

Grupper (minst 20 deltagare):
90 kronor/person.

Under 12 år:
Fri entré.

Öppettider

Måndag - Söndag
09.00-23.00

Midsommarafton och julafton
Stängt
© OpenStreetMap contributors
Meny Öppettider

Fotografiska Butik

Din varukorg (0)

    Total kostnad: 0,00 kr

Boka plats

Fotografering I

Vår långa grundkurs för dig som vill ta kontroll över din kamera och fotografera på egen hand. Du får en stabil grund att stå på både vad gäller teknik och bildtänkande.

Fotografering I har vi gjort för dig som vill fotografera på egen hand och med hjälp av våra duktiga och engagerade lärare inspirerar vi dig att gå vidare med ditt fotograferande. Kursen passar bra för dig som vill ha kunskap som fungerar, men inte känner ett stort behov av att gräva ner dig i detaljer.

I kursavgiften ingår fri entré till Fotografiska i samband med kurstillfällena.

Förkunskaper

Inga. Vi tar hand om dig.

Mål med kursen

Du får teoretisk kunskap om fotograferandets tekniska grunder som exponering och fokusering, och lär dig hur du ska omsätta dessa kunskaper så att de kommer till nytta. Du förstår grunderna för bildkomposition, bildberättande och hur bilder kommunicerar. Du får redskap för att börja utveckla en egen fotografisk stil baserad på din personlighet.

Innehåll

Halva kursen handlar huvudsakligen om teknik, och andra halvan fokuserar på bild:

  • Slutartid, bländare och ISO – fotografins tekniska grund
  • Komposition. Hur du påverkar betraktarens känslor och tankar genom bildens uppbyggnad.
  • Fokusering och skärpedjup. Du får lära dig smarta tekniker för att få skärpan dit du vill ha den.
  • Bildens berättelse, hur du får bilder att kommunicera.
  • Ljus och exponering.
  • Du och din stil. Alla kan inte fotografera på samma sätt. Här står det personliga i centrum.
  • Bildkritik. Hur ger man konstruktiv kritik till sig själv och andra.

Undervisningsform

Lärarledd i grupp på Fotografiska Akademin som kompletteras med självständiga övningar och uppgifter mellan träffarna. Om inget annat anges i kursinformationsrutan kör vi våra kurser även på röda dagar och under skollov.

Material

Ta med din digitala systemkamera och även gärna manualen om du har den kvar.

Kursledare

Under respektive kursstartsdatum i menyn till höger ser du vilken lärare som leder vilken kurs.

Kamilla Kraczkowski är utbildad frilansfotograf med inriktning på reportage, porträtt och kultur. Hon har jobbat på flera tidningredaktioner runt om i landet och frilansat för tidningar och magasin av olika slag. Kamilla jobbar gärna med egna projekt när tiden räcker till, och har haft flera utställningar.

Anna Mattsson arbetar som fotograf inom mode och porträtt. Hon startade sin karriär i London där hon även frilansade som assistent i många år. Idag arbetar hon internationellt både med tidningar och reklam.Anna började som analog fotograf men arbetar nu uteslutande digitalt och gör även avancerad retusch själv.

Erik Thor arbetar som fotograf och retuschör på frilansbasis. Där har fokusen alltid varit på reklam samt redaktionella porträtt. Erik jobbar också som lärare på Fotoskolan STHLM’s bildbehandlings-utbildning och är engagerad för att stärka retuschörens yrkesroll.

Göran Segeholm är fotograf, författare och en av Sveriges mest populära fotolärare. Han är bland annat huvudlärare vid landets mest sökta enskilda högskolekurs, ”Fotografi – Visuell kommunikation” vid Högskolan i Jönköping med över 3000 sökande. Han har skrivit fyra böcker om fotografi varav den senaste är ”Flygande start – att tänka som en fotograf”.

Mia Galde behärskar både analog och digital teknik och har över 15 års erfarenhet av att arbeta som frilansfotograf. Mia fotograferar både dokumentärt och kommersiellt och driver egna konstnärliga projekt. Hon har ett gediget fotografiskt kunnande och är helhjärtat engagerad i fotografi i alla dess former. 

John Hallmén brinner för att fånga storslagenheten i det som vid första anblick kan verka oansenligt. I sina uppmärksammade porträtt av insekter och annat smått lyfter han fram skönheten i detaljerna, som de flesta av oss annars skulle missa. John har givit ut tre böcker; den senaste är barnboken ”Minimonster i naturen”. Han är också en omtyckt lärare, och håller sedan flera år tillbaka kurser i fotografering.

Jenny Hammar är fotograf med Vaxholm/Stockholm som bas. Kärleken till att fotografera har funnits sedan hon var tonåring men det var för drygt tio år sedan som hon bestämde sig för att byta inriktning och skola om sig till fotograf. Sedan dess har hon arbetat som frilansfotograf i Stockholm och New York med inriktning på bröllop, resor och porträtt av olika slag.

Utvecklingsmöjligheter

Kursen är en perfekt grund att stå på om du senare vill gå Fotografering II. Den ger också tillräckliga kunskaper för att du ska kunna tillgodogöra dig flera av Fotografiska Akademins mer fördjupande kurser.

Övrigt

Kursen ges av Fotografiska Akademin, en del av Fotografiska som med sina 2500 kvm utställningsyta är en av världens största samlingsplatser för modernt fotografi. Vid sidan av fotografiska utställningar i världsklass finns här också mat och dryck, butik och galleri.

Kursinformation

Välj kursstart